söndag 11 oktober 2015

Minimera de negativa effekterna av skattegränsen och ersätt de kvarvarande.

För drygt 15 år sedan överlämnade jag 1900 namnunderskrifter till talmannen för en folkomröstning om skattegränsen.

Från mina insändare uppfattade man att jag var emot skattegränsen. Jag ville bara att man skulle beräkna både positiva och negativa effekter.

Vissa företag gynnas av skattegränsen men andra företag och privatpersoner drabbas / hindras av den.

Jag lovar att stånga min panna blodig tills jag inte längre ser handen framför mig för att minska kostnaderna och hindren.

Sedan vill jag kompensera företagen med en schablonersättning.

10 miljoner passerar Åland varje år. De reser 7000 miljoner passagerarkilometrar. Avgiften per passagerarkilometer kunde vara 2 cent per passagerare Mariehamn-Kapellskär och då skulle avgiften på samtliga passagerare, som passerar, kunna kompensera skattegränskostnader om 1.500.000 e per år.

Jag vågar sända ”utskick” till alla hushåll på Åland och jag vågar gå in till Viking Lines ägare för att lägga fram detta förslag.

Med ert förtroende gör jag det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar