Kerstin
Österman skriver i söndagens ÅT i Samhälle och politik en intressant artikel
under rubriken ”Hur långt räcker åländsk enighet om beskattningen”.
Detta
med anledning av att Ålandskommittén hade valt att gå vidare med två modeller
för framtidens beskattningsssystem i den nya självstyrelselagen.
Ålandskommittén
är en parlamentarisk grupp bestående av samtliga partier, som fanns i lagtinget
senaste valperiod. Därför är Åländsk Demokrati inte representerad.
I
pressen har jag dock kunnat läsa att de två modellerna man talar om utgår dels
från dagens ”klumpsummesystem” och dels från pricipen ”att skatterna blir kvar
på Åland”.
Det
har kanske i offentligheten framstått som om det råder en politisk enighet om
att Åland skall ”ta över beskattningen” i kölvattnet på den sk SOTE-reformen.
Men
i slutet av juni hade jag en insändare i ämnet där jag uttryckte min stora
tveksamhet till att överta beskattningen. Jag skrev att klumpsumman borde justeras med
beaktande av att befolkningen har ökat rejält på Åland sedan lagen infördes.
Där är vi överens.
Men
jag såg många risker med att överta beskattningen.
Jag
ville dock se mig som skeptiker, inte som motståndare.
Orsaken
till skeptisismen var följande:
1. Det finns inte tillräcklig
kompetens i lagtinget. Laginget skall representera hela Åland och många
yrkesgrupper och kommer aldrig att ha ”tillräcklig” ekonomisk kompetens utan
kvotering.
2. Så fort man talar om egen
beskattning, så talar man i nästa stycke om sänkta skatter. All fokus blir på
skattesänkningar istället för effektivisering av verksamheten.
3. Tredje problemet blir sedan
tjänstemannasidan när man ser hur mycket expertis som behövs i Finland.
4. Fjärde problemet blir inom
lagstiftningen. Vi har resursproblem nu. Skall vi ytterligare stifta alla
skattelagar, så ökar behovet kraftigt.
5. Nu jobbar nu deltid och
”får” klumpsumman per automatik. Om vi skall debattera alla skattelagar, så
behöver vi mer tid. Det rimliga är att vi måste arbeta året om och detta ökar
naturligtvis både våra kostnader och kostnader för lagtingets tjänstemän.
6. Det blir en fråga om
handböcker och litteratur inom åländsk beskattning, domstolsbedömning och
rättspraxis på ett område med 29.000 innevånare.
7. Avslutningsvis ”Orkla-problematiken”.
Å ena sidan så är det ju bra att LR i ett krisläge snabbt kan skräddarsy en
lösning för ett företag, men är detta demokratiskt? Plötsligt sänkte Saltvik
vissa skatter utan att hinna fundera varken långsiktigt eller ideologiskt. Bara
för att ”anpassa” sig.
Jag
frågade då om det fanns något alternativ till klumpsumman och visade ett alternativ,
som inte synts så mycket i den öppna debatten.
Ålandskommittén
(13.11 2014) skriver i sin rapport ”Tekniska lösningsalternativ för utveckling
av landskapets Ålands ekonomiska självstyrelse” om alternativet 3.6 ”Statsskatten
lämnas kvar på Åland för landskapets bruk.”
Idén
kommer ursprungligen från den sk Aaltogruppens rapport: ”Justitisministeriets
betänkanden och utlåtanden 4/2013” s 63.
Med
detta alternativ behöver vi inte egen lagstiftning och all den kompetens som det
kräver. Vi skulle få skatter i enlighet med aktiviteten på Åland.
Vi
kommer att få vissa problem med att exakt få fram storleken på dessa skatter, men
systemet har andra fördelar. Om det inte går att fastställa de exakta
skatterna, så kunde man ju ha en ny sorts ”flitpeng”, som skulle basera sig på ”allmänna
aktiviteten och hälsoläget” i den åländska ekonomin, ex arbetslöshet osv.
Jag
avlutade med en förhoppning om att vi kunde fundera vidare på detta under
sommarledigheten.
Nu ser det ut, som om Ålandskommittén
går i denna riktning, så ur vår synvinkel dvs Åländsk Demokrati, så är vi nyfikna
på den modell, som ÅK kommer att presentera. Kanske vi blir nöjda med det alternativet,
även om de andra partierna hellre hade velat ta över beskattningen helt och
hållet.
Stephan Toivonen
Åländsk Demokrati
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar