lördag 22 oktober 2016

Klockren vänskapskorruption?

Vi har informerats via de lokala medierna att Jarl Danielsson inte får förnyat förtroende som ordförande för PAF.
Den officiella förklaringen är att JD av ekonomiska orsaker har argumenterat emot en flyktingmottagning i Vårdö och att detta inte passade mot PAFs policy / PAFs profil / "varumärke" eller ”goda värden”, eller hur det nu uttrycktes.
Det intressanta är dock att detta beslut inte togs då JD som enda i kommunstyrelsen röstade emot flyktingmottagande utan först då kommunfullmäktige med rösterna 5-4 röstade emot ett mottagande. JD sitter inte i kommunfullmäktige. Alltså kunde inte JD ens rösta i den avgörande omröstningen.
Själv misstänkte jag dock att den egentliga orsaken kanske var ansvaret för den sk bokförar-härvan. Men jag förstår ju att det hade fläckat ner PAFs ”varumärke” / "moral" om man hade använt sig av den orsaken. 
Men nu har jag fått ytterligare en intressant pusselbit. Den säger att minister Perämaas kollega och partikamrat Tony Asumaa eventuellt skulle ha varit ansvarig för just övervakning av penningtvätt och andra olagligheter då han enligt uppgift har varit ”Head of Consumer Safety” (ung Chef för konsumentsäkerhet) på PAF under åren 2007 till 2011. (Källa: TAs egen hemsida) Bokföraren spelade på PAF under åren 2009-2012. (Källa Nyan 21.10)
Inte kan det väl vara så att den egentliga orsaken till att minister Perämaa skyller på Vårdö-historien är att han indirekt vill skydda sin partikollega och ministerkollega? I så fall börjar vi väl närma oss ett klockrent fall av vänskapskorruption, som jag ser det.

Jag är van vid att de ansvariga politikerna inte besvarar mina frågor, och i detta fall innebär det i så fall att mina värsta farhågor är besannade. 

Stephan Toivonen
Åländsk Demokrati

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar