onsdag 11 februari 2015

Undanflykt eller kvarnsten

Med anledning av privatiseringen av skärgårdstrafiken och på grund av min nyfikenhet, så har jag ställde jag följande konkreta fråga till till ansvariga minister Thörnroos: Har LR har ställt en direkt fråga till EU om att kunna ha en begränsad upphandling i detta specifika fall?
Och motiverade detta med att svaret berör alla anställda på LRs färjor och även skattebetalarna, som i slutänden kanske får en ännu dyrare skärgårdstrafik om man ser till helheten. Och har man inte frågat, så har man inte varit intresserad.
Pga minister Thörnroos sjukskrivning, så upprepade jag frågan till lantrådet Gunell, men har inte fått ett kort och enkelt svar på frågan.
Men Rosenqvists eminenta artikel i dagens tidning ger indirekt svar på frågan. I artikeln framgår anmärkningsvärt att man inte vill testa frågan i marknadsdomstolen, eftersom man är övertygad om att förlora där. Detta påstående förvånar mig. Enligt EU-direktiven så måste man ju fråga EU först. Om man då får tillstånd till begränsad upphandling, så kan man inte få avslag i marknadsdomstolen efteråt, vad jag kan förstår.
Om man inte frågar och gör en begränsad upphandling, så får man säkert avslag i domstolen.
Men Bengts säger också att man gjorde en rapport redan 2010. Hon betonar också att EU är för konkurrens. Ja, det stämmer som huvudregel, men just när det gäller mindre trafik mellan öar så har ju faktiskt EUs politik gått i den motsatta riktningen. I april 2014 kom ett nytt direktiv där man höjt gränsen för att möjliggöra begränsad upphandling till 300.000 passagerare per år. Kanske detta direktiv ändrade förutsättningarna?
Så trots att T & G inte svarat, så måste nog slutsatsen, på basen av Rosenqvists artikel vara att man inte frågat. Och detta innebär ju i förlängningen att det var ett politiskt beslut. Man ville inte ha en begränsad upphandling.
Detta stöds också av vad Jörgen Pettersson (Ordförande i Finansutskottet) skriver i sin blogg: Vi kan inte vara protektionistiska bara åt ett håll. Det är i vart fall inte seriöst. ” Notera att han inte skriver att det var omöjligt.
Och det stöds ytterligare av ÅTs ledare där Lampis ledare där han skriver: ” Kritik - - -regeringen borde ha vikt driften för åländska företag, och att man via olika manövrar borde ha rundat regelverken - - -”
Och Rosenqvist skriver: ”Hur förnedrande skulle det inte vara - - - om Åland att behöva förlita sig till att landskapet sätter konkurrensen ur spel - - -”
Ingen skriver att det hade varit omöjligt.
Och när det gäller tax-free-trafiken så är det ingen (få) som motsätter sig att runda regelverken. EU-förhandlingarna baserades ju på den grundtanken. Och när det gäller Postens transporter av små paket kors och tvärs, så har ju reaktionerna varit väldigt kraftiga när finansministeriet ville minska det kryphålet.
Jag påstår inte alls att LR skulle ha fått en möjlighet till begränsad upphandling. Men det förefaller nu som om LR hamnat i den situationen att de nya lösningarna blir ändå dyrare för landskapet, eftersom skatter kommer att läcka bort från landskapet. Och då kommer LR bara att säga att det inte gick att öra på annat sätt.
Hade man frågat och fått ett nej, då hade man tvått sina händer. Nu har regeringen Gunell istället lagt en kvarnsten om sin egen hals.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar