Insändaren
avslutades en konkret fråga till ansvariga
minister Thörnroos: ”Har LR har ställt en direkt fråga till EU
om att kunna ha en begränsad upphandling i detta specifika fall?”
Jag
motiverade detta med att svaret berör alla anställda på LRs färjor
och skattebetalarna, som i slutänden kanske får en ännu dyrare
skärgårdstrafik om man ser till helheten.
Det
finns som bekant en gammal grundregel, om säger att om man inte har
frågat frågat, så har man inte varit intresserad.
Jag
har sett i pressen att minister Thörnroos är sjukskriven, så jag
förstår varför jag inte fått något svar.
Gunell
skriver dock: ”Men
min syn på privatiseringar har under hela min tid som
landskapspolitiker varit enligt tesen ”att inte privatisera av
ideologiska skäl, men inte heller avstå att privatisera av
ideologiska skäl om det finns konkreta vinster för
skattebetalarna”. Inbesparingen i det fallet är över 3 miljoner
årligen.”
Jag
var själv tveksam till om det överhuvudtaget skulle bli någon
inbesparing och skrev:
”På
basen av från fakta och diskussioner på sociala medier så verkar
risken stor att personalen i framtiden inte är skattskriven på
Åland och att lönerna till stor del konsumeras på annat håll. Då
kan nettokostnaden ligga nära 68.”
Och
avsklutade med att konstatera:” En
enkel överslagsanalys visar att risken är stor att upphandlingen är
negativ för landskapet. LR måste se till helheten och inte bara
kostnaderna. LR har säkert gjort en analys av detta, men den har jag
inte sett.”
Gunell
beskriver kort regeringens arbete: ”Jag
kan lova att alla partier på Åland slår vakt om jobben, men man
måste också inse att vi nu lever inom EU och det är dessa
upphandlingsregler som gäller.”
EU
står för öppenhet och konkurrens. Och konkurrensen har ökat inom
EU och ökar hela tiden. Men det intressanta är att just på detta
område, ”mindre trafik mellan öar”, så har utvecklingen gått
åt motsatt håll. Tidigare gick gränsen för undantagsförfarande
vid 100.000 passagerare per år. Denna gräns har höjts till
300.000.
Jag
har förstått från annat håll att denna konsekvensanalys, som jag
efterlyste finns någonstans i regeringens långa korridorer. Vore
det inte då på plats att Gunell presenterar scenariet där
personalen är skattskriven på annat håll. Blir det någon vinst
för samhället i detta fall?
Och
eftersom EU direktiv till och med kräver att man tar kontakt med EU
om man vill genomföra en begränsad upphandling i ett specifikt
fall, så blir min konkreta avslutande fråga till lantrådet Gunell:
Har landskapregeringen frågat Eu i detta specifika fall, eller inför
tidigare upphandlign av skärgårdstrafiken? För som sagt har men
inte frågat, så har man inte velat. Och då hjälper det inte vilka
dimridåer man lägger ut eller hur myckte man kritiserar opposition
eller andra för deras åsikter i frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar