tisdag 17 mars 2015

Förslag till placeringsstrategi för den åländska pensionsfonden

Jag har skrivit några insändare om den åländska pensionsfonden. Den senaste berörde några saker, som jag anser saknas i verksamhetsberättelsen. Den föregående berörde det faktum att fonden placerar 47% av sina aktiemedel i Finland och Europa, områden med 0-tillväxt.

Naturligtvis har jag fått frågor om hur jag skulle placera medlen. Att lägga upp en strategi i en kort insändare är svårt, men jag skall göra ett försök. Jag skall visa, utgående från det jag skrev tidigare, hur en portfölj kunde byggas upp. Sedan kan vi se hur avkastningen hade varit senaste år. Men det viktigaste är naturligtvis att se framåt. Så efter sex månader kan det vara dags att jämföra de olika alternativen.
Jag har även jämfört med kyrkans pensionsfond, som skiljer sig lite från den åländska, och har visa fördelar som jag ser det.

För det första gäller det fördelningen mellan räntepapper och aktier / fonder. Jag bortser här från fastigheter, som finns i bägge fonderna. Den åländska fonden har 55% av tillgångarna i räntepapper, medan kyrkans fond har 45% Enligt reglerna måste fonden ha minst 50% i räntepapper. Fördelen med dessa är att de har en lägre risk, men de har också en lägre avkastning över tid.

Kyrkans fond har 46% av tillgångarna i räntepapper. Jag tittade lite på några pensionsfonder på Morningstar. Det visade sig då att fonder för de, som går i pension 2016-2020 hade fördelningen 50-50. De som var riktade till personer, som går i pension 2021-2025 hade 75% aktier och 25% räntepapper. Och fonder för personer, som går i pension 2026-2030 hade fördelningen 87 / 13. Som ni ser så har man högre andel aktier ju längre fram pensionen är. Därför borde pensionsfonden presentera uppgifter hur de framtida betalningarna ser ut. Gissningsvis ligger toppen först om 10-15 år, vilket betyder att fonden har onödigt hög andel räntepapper, om man jämför med kommersiella fonder. I mitt förslag har jag dock lagt in 44%, dvs något lägre än kyrkans fond. Ett äkta råd skulle kanske ligga kring 25%.

Sedan gäller det fördelningen mellan de olika aktiemarknaderna. För enkelhetens skull, så tar jag med marknaderna Finland, Europa, Nordamerika och Biotech, som branch, Och de tre BRIC-länderna Brasilien, Indien och Kina. Ryssland får hålla sig borta ett tag. Och sedan den allmänna sk Frontier-länder, dvs ex Turkiet, Indonesien, Syd-Afrika, Egypten Mexiko osv. Och för att göra det enkelt så placerar jag lika stora delar på alla marknader.
Egentligen skulle jag helt vilja lämna bort Finland, och kanske istället placera i PIGS-länderna, men jag förstår att det kan kännas tufft. Men Grekland har gått upp ca 30% i år, så det kan nog bli riktigt bra där nu.

Nu kan vi ju inte veta något om avkastningen på de olika marknaderna i pensionsfonden, eftersom de inte uppger något. Jag lånar därför uppgifterna angående räntepappren från kyrkans fond, dvs 6%. De andra tar jag från index för de olika marknaderna.

Detta visar då att den förväntade avkastningen för den åländska fonden är 6,5 för år 2014 och 8,8 för kyrkans fond och 12,4 för mitt förslag.

Kyrkans fond har jag faktiskt facit för, och den gick upp 8,6%. Bokslutet är klart nämligen. Vågar jag nämna att det har mellanbokslut också? Den lokala kommer snart. Kyrkans har gått lite bättre under flera år, och det beror dels på att man har en något högre andel aktier mot räntepapper och på att man har en mindre andel i Finland och Europa. Men det är förstås historiskt.
Mitt förslag ger en avkastning som är dubbelt större just för 2014.

Hörde igår av ”Jamaica-gossen” att SEB betalade ut 14% på kapitalet ifjol. Det är väldigt bra. 6% är inte väldigt bra.

Fonden innehåller tillgångar för ca 350 miljoner Euro, vilket innebär att varje %-enhet, som avkastningen ökar, ger 3,5 miljoner mer. Det är samma storleksordning som privatiseringen av södra linjen skulle ge under en fyraårsperiod. Under förutsättning att skatterna hålls kvar på Åland.

Pensionsfonden, placeringarna och dess avkastning är saker, som jag anser borde diskuteras mer än de olika färjfästen i skärgården.

                                                     Ålands Pensionsfond Kyrkans Pf ST Avkastning 2014

                                                                  Andel av portföljen

Räntepapper                                              55%                46%        44%          6%

Aktier                                                        45%                54%         46%

Finland                                                      15%                 10%          7%         6,3%

Europa                                                      18%                  12%          7%          0%

Amerika                                                      2%                  14%           7%        12%

Biotech                                                                                                7%        39%

Tillväxtmarknader                                        10%                 13%                       20%

Indien                                                                                                  7%         34%

Kina                                                                                                     7%         29%

Brasilien                                                                                               7%          -2%

Frontier-länder                                                                                      7%         19%



Avkastning 2014                                             6,5%                8,5%      12,2%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar