fredag 13 mars 2015

Replik

N L inleder sin ledare med texten:

Debattören S T driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar som snart kanske kommer till Åland mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. ”

Eftersom jag ingenstans, varken i insändare, på Facebook, eller i verkligheten har sagt någonting sådant, så ger jag Dig två alternativt.

  1. Du ber mig offentligt om ursäkt.
  2. Jag stämmer dig för ärekränkning

NL fortsätter ”Och är det inte terrorism så kommer våldtäkter att öka lavinartat.”

Och ”Toivonens och hans vänners ...... Alla dras över en kam ....”

Jag skrivit ALLA insändare och alla inlägg i eget namn. Inte med ”några vänner”.

I insändaren, som refuserades av ÅT skrev jag bla. ”Gruppvåldtäkten på Amorella nyligen begicks enligt ÅT (och många andra media) av sex ”svenskar”. Enligt andra källor (jag har sett protokollskopior) är de misstänkta fem somalier och en irakier.”

Kanske det var därför som vi i de 650 kommentarerna kom in på temat. Tråden är ju struken och jag uteslöts, eftersom flyktingpolitik inte ansågs ha något med ekonomi att göra.
Eller var det för att mina matematiska slutsatser när det gällde risken för ökad våldtäkt inte passade in i den himmel man målat upp.

Igge skriver att det är rasistiskt att utmåla något innan man träffat någon. Jag skriver på basen av vad som hänt på fastlandet.

I Finland (Hbl 26/4 2012) är irakierna är 0,1% av befolkningen men står för 5% av de uppklarade våldtäkterna. Sannolikheten att en irakier skall begå en våldtäkt är 53ggr större än att en finländare skall göra det. Det finns några andra högriskländer till. Det betyder att om det sker en våldtäkt i ett samhälle med 980 finländare och 20 från högriskländerna så är det troligast någon av utlänningarna som gjort det. Rent statistiskt.

Så ser verkligheten. Med facit. Statistiskt – inte rasistiskt.

Dessa flyktingar har också kommit, vad jag förstått, som kvotflyktingar, och integrationsplanerna är kopierade från fastlandet. Men de flesta begår ju inte våldtäkter. Jag ”Drar inte alla över en kam”. I en population 10.000 finländare sker 1,7 våldtäkter, men 87 i motsvarande med ”irakier i Finland”. Så de flesta är ju icke-våldtäktsmän.

I debatten framkom att stan troligen skulle få flyktingar från Syrien. Hur skiljer de sig från Irakier? Man kan se på en karta över IS-Staten hur integrerade de är. Eller så känner man historien och vet att gränserna i mellanöstern ritades upp vid ett skrivbord i europa efter första världskriget. Ingen brydde sig om stammar, religioner eller annat. Alltså kan vi på goda grunder gissa att riskerna är lika stora.

Så gäller det antalet. Stan får 25 i sommar och 15 vart tredje år dvs 85. Två kommuner har fattat beslut. Staden har 40% av Ålands befolkning. Det rimliga totalantalet blir då 212. I Sverige kommer 50% extra som anhöriga. Finland har strängare regler, så 30% dvs 276. Och med naturlig fertilitet så har vi ca 300 syrier.
Detta kallades av kvarvarande debattörer på Facebook för ”kaninteorin”.
Lampi talar om 20. Seriöst va?

I Finland sker 16,8 våldtäkter / 100.000 innevånare dvs 4,8 per år på Åland.
300 ”irakier/syrier” begår då inte 0,05 våldtäkter per år utan 2,7. En ökning med 55%.
Lampi kallar det lavinartat. Men han talar om 20. Det är en bluff. Det blir 300 på Åland.

Detta är rent statistiska samband.
Jag fattar ju att det flesta ålänningar eller syrier inte begår någon våldtäkt.

Lite komiskt blev det naturligt vis när Mats Adamczac försökte ”bevisa” att det aldrig skulle kunna begås någon våldtäkt av dessa syrier, när båda lokaltidningarna dagen efter berättade om en våldtäkt på en stackars ung flicka. Mannen ”visste inte” att en 13 åring inte fick, så det ringde en klocka och jag ringde tingsrätten. Mannens namn är ju offentligt och kommer från ett högriksland. På sin Fb-sida skriver han att han är muslim, men ingen terrorist. Det var tyvärr bara en del av sanningen. Otur för Mats och alla andra som beskyllde mig för en snedvriden världsbild.

Tre våldtäkter per år kommer att innebära 18 extra våldtäkter på Åland under tolv år och 36 under de följande 12 åren.

Statistiken visar att det blir 1,5 våldtäktsförsök dvs 80. Så dessa sk ”20”, alltså 300, kan om integrationen fungerar lika bra som i Finland ge upphov till 116 våldtäkter och våldtäktsförsök under 24 år. Vad tycker Feministparaplyet? Var inte ”kvinnovåld" ett prioriterat område för LR?.

Jag står ut med att kallas rasist, istället för ”matematiker”. Men jag hoppas att någon matematiker kan korrigera mig. Snälla någon, visa att jag har räknat fel!

De som är för flyktingexperimentet utgår ifrån att jag har fel. Men det är de som har ansvaret. Inte jag.

Självfallet vill jag hjälpa syrierna men en solidarisk hjälp i närregionerna medför inte dessa risker.
För vi har ju även en terrorrisken, även om Åland aldrig blir ett ”fäste för ISIS”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar