fredag 13 mars 2015

Replik - Igge. Utlänningar står för 80% av våldtäkter på Åland

I en kommentar i Fb-diskussionen försökte jag beräkna sannolikheten på basen av de statistiska uppgifter som finns. Som bl.a. skrevs om i Hbl. Jag blev själv förvånad och mycket bekymrad. 
Men siffrorna är såna att om programmet byggs ut så som man kan gissa, så kommer TRE extra våldtäkter att ske varje år på Åland. Jag förstår om du inte är bekymrad. Det är ju mest kvinnor som våldtas. Men det förvånar mig att inte ens Femimistparaplyet verkar bry sig. Om man skriver i en skolbok att flickor rör sig mindre än pojkar, så blir det ett stort hallå, och man talar om sexism...

Vi vet inte vad vi får, men statistikcentralen kan berätta vad vi kommer att få vara med om. Och att läsa statistik, ja det är ju att vara rasist, tydligen. Jag missade den nyansen.
När jag får en fråga försöker jag ta fram fakta och inte bygga min tro på fantasier.

Du säger att man inte skall döma innan man ser. Jag beräknade sannolikheten för våldtäkter på basen av antalet våldtäkter på fastlandet, så det är nog på basen av vad som hänt.

Idag fick jag däremot nya länkar till statistikcentralen. Där kunde jag se antalet misstänkta våldtäkter o sexuella övergrepp på Åland 2009-2013. Det var 30 stycken. Antagligen en del på färjorna.

Och så tittade jag på antalet utlänningar. 24 stycken. 80%. (ej svenskar) I Finland var det ”bara” 1/3 som begicks av utlänningar. Läget är alltså ännu värre på Åland.

Nog är det märkligt i denna utlänningsdebatt. För varje fråga jag får, så söker jag upp så korrekta uppgifter jag kan och varje gång kommer samma orm uppkrälande.

Kanske vi så småningom kan börja se och tala om riskerna med flyktinginvandring från högriskländer?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar