torsdag 21 april 2016

Vindkraftsstödet kall debatteras i lagtinget först!

Jag ber att få gratulera Kerstin Österman till priset som årets journalist, som vi kunde läsa om i gårdagens tidning.
Men även solen har sina fläckar, för hon gör tyvärr samma fel, som jag numera noterar att de åländska journalisterna gör.
De skriver om lagförslag i lagtinget som om de redan är klara. Jag har också tidigare, med förvåning, läst att det ena och det andra ska ske / träda i kraft, och undrat om jag missat nåt i mitt jobb.
I samma tidning skriver nämligen KÖ om stödet till vindkraften: ”Ett produktionsstöd för den befintliga åländska vindkraften träder i kraft den 1 juli i år” och i samma artikel: ”Lagen ska träda ikraft den första juli i år”. Och som förtydligande: ”Stödet blir 320.000 och nästa år 530.000. 2018 ska 400.000 betalas ut och från åren 2019 till 2022 är stödet 335.000 per år”.
Oerhört tydligt. Men helt felaktigt. Kanske. Detta är ett FÖRSLAG från regeringen.
På måndag skall detta LAGFÖRSLAG debatteras i LAGtinget. Sedan skall det behandlas i finans-  och näringsutskottet och därefter debatteras ytterligare två gånger i lagtinget. Sedan kan lagen, kanske,  bli verklighet. Men det är LAGtinget som avgör detta.
Och vi är 30 lagtingsledamöter som först måste få vårt att säga till.
Jag har absolut inte tänkt sitta tigande i Plenum då regeringen föreslår att vi skall skyffla 2,7 miljoner i stöd till vindkraften, samtidigt som de i samma budget vill skära bort 2 miljoner från ÅHS.
Så jag uppmanar, även erfarna journalister, att försöka att beskriva processen tydligare i fortsättningen.
Vänligen
Stephan Toivonen
Lagtingsledamot


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar