tisdag 17 maj 2016

Bjälken och grandet

Lampi inleder sin söndagsledare med att ST har ”beklagat sig över andra politikers frånvaro i lagtingssalen”.
Det är inte hela sanningen. Jag har inte klagat på mina kolleger, som jämfört med andra parlament, har en väldigt bra närvaro.
Mina klagomål gällde Regeringens frånvaro. De lägger fram de förslag som vi sedan skall debattera. Är de inte närvarande, så hamnar vi att ställa frågor till väggarna. De är som vi vet i dåligt skick och måste renoveras. Så tyckte de andra i lagtinget i alla fall.
Min önskan var att kunna delta per telefon vid några få tillfällen då Vicelantrådet Gunell, och några andra skulle höras angående stödet till vindkraften.
Lampi ser det som en bjälke i mitt öga. Betyder att han ser Gunell som en liten flisa då?
Min fråga har varit: Varför ser tidningen det som viktigare att granska en oppositionspolitikers frånvaro i några möten i ett utskott, jämfört med en ensvarig ministers frånvaro, när lagförslaget skall debatteras i plenum? I utskottet hade jag som ersättare tillfrågat Roger Nordlund, en av de mest erfarna i lagtinget. Gunell hade inte hade någon ersättare. Och inte ens lantrådet var på plats.
Därför anser jag att det är ett betydligt större problem om en minister är frånvarande, men inte om en utskottsmedlem är frånvarande.  Ålandstidningen verkar ha en diametralt annan åsikt.


Stephan Toivonen

Lagtingsledamot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar