fredag 13 maj 2016

Skjut inte budbäraren!

Jag har noterat att journalisterna på Ålandstidningen verkar vara väldigt intresserade av mig, och min person som en enkel oppositionspolitiker. Var jag är? Och var är jag inte.
Befinner jag mig i finansutskottet, där jag har rätt att vara eller inte? Använder jag mina demokratiska rättigheter eller inte? Låter jag en ersättare ta min plats? Ja, Roger Nordlund har haft min plats några gånger. Jag frågade, och inte ens jag kan påstå att utskottet har försvagats av detta.  
Det är ju mitt ”fel” om jag inte utnyttjat den plats jag har rätt till. Det borde inte vara medias problem. Jag gör mina bedömningar om var jag borde vara. Det kan vara fel ibland.
Men som tidningen granskar mig, som ensam oppositionspolitiker, så får jag lätt känslan av att det är brevbäraren som granskas. Kanske det är brevbäraren, som i en insändare skrev att det gick rykten om att vicelantrådet Gunell var hos frissan bär hon borde ha presenterat lagen om stöd för vindkraftverken? Är det därför? Det har gått en vecka nu och då jag inte sett någon dementi på de rykten jag hörde i lagtingskorridorena, så måste vi så småningom inse att det var den prioriteringen vicelantrådet gjorde. Hon, som har förnyelsebar energi på sin agenda...
Jag är politiskt oerfaren, och det visste de 341 ålänningar, som valde mig men jag försöker göra mitt bästa. Hela tiden.
Men jag har nog noterat att man som oppositionspolitiker inte kan påverka hela världen, om man säger det enkelt. Det har nog alla andra vetat redan tidigare. Men inte en optimist, som jag. Men det går att granska saker och man kan påpeka saker, som man anser att är fel. Och jag har en plats att debattera dessa saker i Lagtinget.
Men då borde man ha någon att debattera mot. Ansvarig minister exempelvis.
Jag blev väldigt förvånad då jag hade förberett mig med många anföranden, och det var väldigt tomt i regeringsbåset.
Näringsminister, hållbarhetsminister, energiminister Gunell var borta hela dagen. Finansminister Perämaa var frånvarande vissa delar av dagen. Och Lantrådet Sjögren lyste också med sin frånvaro.
De två ärenden som diskuterades var lagen om vindkraftsstöd (med Gunell och Sjögren som undertecknare) och budgeten, som var signerad Sjögren och Perämaa.
Då känns det väldigt märkligt att hålla flera anförande i lagtinget i dessa frågor då ingen av dessa är närvarande. Som att tala för väggarna.
Men journalisterna tycker att det är viktigare att nagelfara en ensam oppostionspolitiker istället. Känns som sagt som att skjuta brevbäraren. De skrev inte ett ord om regeringens frånvaro.
Då kan det kännas tryggt, att liksom under förra vårens mycket infekterade debatt, att befinna sig i Portugal, dit varken spotten eller skotten når.
Men vi ses i Lagtinget. Jag kommer åtminstone att vara där.
Stephan Toivonen

Lagtingsledamot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar