onsdag 11 maj 2016

Dementi på många felaktigheter.

Det blev väldigt många fel i Jonas Abrahamssons artikel under rubriken ”Toivonen vill arbeta från Portugal – fick avslag” I texten står ”Något som Ålands lagting bestämt sagt nej till”.
I texten framgår att lagtingsdirektör Susanne Eriksson bekräftar dessa uppgifter. Detta är enligt min åsikt en missuppfattning.
Jag har nämligen inte begärt eller kommit in med någon anhållan om att kunna arbeta på distans. Följaktligen kan inte heller ”någon” ha kommit med ett avslag på en ansökan, som inte lämnats in.
Och jag kan garantera att Ålands Lagting inte har avslagit denna begäran, som inte finns. Jag har sedan den 1 november suttit varje minut i Lagtinget och där har detta ärende inte behandlats. Det kommer inte heller någonsin att göra det, eftersom Lagtinget handhar lagstiftnings- och budgetfrågor. Inte regelverk för enskilda ledamöter.
Sedan hävdas även att talmannen Johan Ehn påstår att ”ska man vara bosatt på Åland”. Även detta måste röra sig om ett missförstånd enligt min mening. Lagen säger att man måste ha hembygdsrätt för att vara valbar, dvs man måste ha hembygdsrätt den 1 september valåret. Var man bor vid tidpunkten för valet eller under lagtingsperioden finns inget stipulerat. Jag brukar säga att fast man flyttar till månen, så blir man inte befriad från lagtingsuppdraget."
För fullmäktige gäller helt andra regler. Där måste man bo i kommunen för att vara valbar, och om man flyttar från kommunen måste man omedelbart anhålla om befrielse från sitt fullmäktigeuppdrag.
Orsaken till att jag inte ville kommentera journalistens fråga var att jag uppfattade att frågeställningen hörde samman med en liknande frågeställning jag hade diskuterat med en kollega i utskottet. Men jag har lärt mig att ”vad som sägs i utskottet stannar i utskottet” och valde därför att inte kommentera frågan.

När jag sedan såg beskrivningen i tidningen insåg jag att det var något helt annat, som journalisten avsåg, och insåg då att jag borde ha dementerat tydligt och omedelbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar