onsdag 18 maj 2016

Lex Gunell eller Lex Frissan

Som en i raden av skällande bandhundar skriver Igge Holmberg i en replik att jag tycks ha missförstått lagtingsarbetet rejält. Enligt honom är i utskotten som det riktiga arbetet görs, inte i plenisalen.
Det må vara hans uppfattning, som mer erfaren, men jag ser dem som komplement och vi tituleras lagtingsledamöter.
Jag må vara politiskt oerfaren, men jag lider inte av total okunskap.
I detta fall valde jag att närvara och debattera i Lagtinget. Ledamot Igge Holmberg skriver att om representanten för Portugal hade tillbringat mer tid i utskottet så hade han inte behövt komma med såna vilda konspirationsteorier och behövt ha minister på plats i plenisalen, för då hade han fått svar på sina frågor redan.
Här begår Holmberg ett logiskt fel än en gång. Frågan gällde en sk remissdebatt, dvs en debatt i lagtinget innan behandlingen i utskottet. Alltså hade ingen fått svar på någon fråga i utskottet ännu. Därför borde ansvarig minister ha varit på plats, enligt mig.
Men då lagen skulle presenteras första debattdagen satt Vicelantrådet hos frissan och under den andra debattdagen var hon på miljömöte i Borgå. Oförmögen att presentera lagförslaget och oförmögen att besvara de frågor jag och de andra hade.
I ett utskott sitter sju ledamöter och de övriga tjugotre i lagtinget får i detta fall annars enbart sin information via två rader i ett betänkande på basen av kortfattade höranden. I utskott förs inga protokoll.
Jag har lärt mig att man i ett utskott har hörande, som ska ge sin syn på ett ärende och sedan kan utskottet ställa frågor. Men vi skall inte debattera med höranden. Debatten skall ske i lagtinget. Men kanske jag har missförstått detta?
Genom att välja att ta hela debatten i plenum skulle alla lagtingsledamöter (och allmänheten) kunna höra frågorna och ministerns svar i vindkraftsfrågan, som enligt planerna kostar skattebetalarna 2.700.000 euro. Allt protokollförs ordagrant. Pga ministerns frånvaro gick det inte det inte under remissdebatten, men lagförslaget kommer att debatteras i lagtinget nästa vecka igen. Förhoppningsvis är vicelantrådet då på plats. Men socialdemokraterna anser tydligen att debatten inte tål dagsljus och vill ha den bakom lykta dörrar.
Holmberg talar om mina vilda konspirationsteorier, och skriver på sin facebooksida ”Här är slutet på budgetdebatten ... Ltl Stephan  Toivonen Replik. Nej, inte nej. ”
Vi vet båda att detta inte var slutet på budgetdebatten. Efter min replik fick Igge Holmberg en reprimand av talmannen för sitt språkbruk. Enligt lagtingets arbetsordning kan man bli avstängd om man upprepade gånger bryter mot detta. Men reprimanden ”glömde” Holmberg att citera. Men som han skrev: erfarenhet kommer med åren.
Erfarne minister Valve skrev på Fb att min stol gapade tom i utskottet. Även om han kanske inte har varit medlem i något utskott, så bör han känna till att vi har rätt att kalla ersättare. Men när Vicelantrådet och minister Valve var borta under den långa budgetdebatten, så gapade stolarna tomma. Enligt gällande lagtingsordning finns det nämligen inte suppleanter för ministrar.
Enligt uppgift har jag följt lagtingets arbetsordning när det gäller att anmäla frånvaro och ordna med ersättare. Ordförande Tage Silander: ”Men Toivonen har vidtalat sin ersättare Roger Nordlund (C) att delta så i sak har vi inte tappat något.”
Däremot kunde vi läsa att det enligt lagtingsdirektören saknas regler angående närvaro för ministrar i lagtinget, men att man kan säga att de har en moralisk skyldighet att närvara då deras ärenden behandlas.
Alla lagtingsledamöter kan lämna in lagmotioner. Jag kommer snarast att lämna in en lagmotion om ändring av lagtingets arbetsordning, så att ansvariga ministrar måste närvara då deras egna lagförslag behandlas i lagtinget.
Har dock ännu inte bestämt mig för om jag skall kalla denna lag (-tillägg) för Lex Gunell eller Lex Frissan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar